Denne bog argumenterer for, at der snarere kræves en undersøgelse af den italienske tænkeres brede konceptualisering af pædagogik, som han betragtede som en kendetegnende politisk aktivitet, der er central for at forstå og omdanne samfundet.
Indledt af en bred introduktion, der placerer Gramsci i sin sammenhæng og i litteraturen, gennemgår essayene i denne bog kritisk de mange passager i Fængselsnotesbøgerne og skrifterne fra før disse, hvor Gramsci behandler sammenhængen mellem politik og pædagogik. Nogle essays anvender disse begreber i bestemte konkrete sammenhænge. Bogen giver for første gang et engelsktalende publikum mulighed for at få indsigt i den aktuelle historiografi i Italien og Latinamerika.
Vi bliver regelmæssigt tvunget til at overveje, hvordan Gramsci stadig kan være nyttig i særlige nationale områder og i en international sammenhæng. Hvordan kan vi fortsætte med intelligensens pessimisme, men finde et grundlag for viljens optimisme?
Således introducerer Anne Showstack Sassoon i sit forord til bogen. Hun er gæsteprofessor i politik på Department of Politics på Birbeck, University of London.