Selskabet for
Arbejderhistorie

Ny "Agitator" afsløret på Metalskolen

Erik HenningsenKnud OddeAgitatoren anno 2018Forstander Morten Madsen

Erik Henningsen

Dannebrogsflagene blafrer i den tidlige forårssol hele vejen ad tilkørslen op til Dansk Metals kursusejendom i Jørlunde ved Slangerup. Der er fest i anledning af skolens 50 års fødselsdag tirsdag den 20. marts 2018.

Og selv om man ikke herude kan øjne en eneste rød arbejderfane smælde på denne blanke og vårfriske dag, så dukker den op indendørs i forbindelse med eftermiddagens store begivenhed, nemlig afsløringen af en moderne nyfortolkning af det klassiske og meget ikoniske maleri ‘Agitatoren’, af billedkunstneren Erik Henningsen

Maleriet viser en folketaler, der på Fælleden agiterer over for en samling arbejdere. Om det er Louis Pio, der er forlæg, står hen i det uvisse. Da Henningsen malede billedet i 1919, havde Pio været død siden 1894.

I en lille pjece, som er udgivet af Metalskolen, fortælles det om Henningsens maleri, at agitatoren godt kunne være inspireret af Socialdemokratiet stifter, men at det ikke er et direkte portræt.

Knud Odde

Da gæsterne til 50 årsjubilæet har afsunget en ny arbejdersang med titlen “Når blikket hæver sig’, som er skrevet til anledningen af Kjeld Lauritsen, Annette Bjergfelt og Søren Kashøj, bliver afdækning af det nye maleri af en agitator anno 2018 trukket væk, og bag det afsløres en ganske radikal version udført af billedkunstneren og musikeren Knud Odde.

Agitatoren anno 2018

Han forklarer, at da han fik opgaven med at male en moderne agitator, huskede han på den tyske forfatter Günter Eich, som i et digt har udtrykt sig således: Vær ubekvem, vær som sand, ikke olie i verdens tandhjul.

Forstander Morten Madsen

Forstander på Metalskolen, Morten Madsen, siger til Nyt fra SFAH, at han er meget tilfreds med det udtryk, som Odde har givet sin fortolkning af det gamle maleri.

Når valget er faldet på Odde, skyldes det, at han med sin baggrund i 1970-80eres musikalske undergrundmiljø og sin rolle i den første udgave af bandet Sort Sol/Sods dels repræsenterer en ny stil, og dels at hans tegneserieudtryk rent malemæssigt er et nutidigt udtryk, som knytter sig til vores moderne tid.

De to billeder hænger nu side om side i receptionen på Metalskolen. (mbp)