Selskabet for
Arbejderhistorie

Hvor skal arbejder­historien hen? General­forsamling i SFAHOnsdag 13. marts 2019

Array
)

Interessen for historie – også for arbejderhistorie – er stor i disse år. Det ses for eksempel på flere områder: bogudgivelser om historiske personer, begivenheder, visning af historieprogrammet på tv og udgivelse af podcast, afholdelse af foredrag, afholdelse af Historiske Dage, interessen for lokalhistorie og slægtsforskning.

Denne interesse ses glædeligvis også inden for arbejderhistorien. På Arbejdermuseet oplever man stor tilstrømning til både løbende og til faste udstillinger og i skoletjenesten.

I socialdemokratisk regi udgives der både bøger og podcast om partiets historie og rolle, blandt andet podcastserie Roser og torne, og på venstrefløjen har podcaststationen Radioaktiv udgivet en hel serie af interviews under overskriften Vand under broen om venstrefløjens forskellige politiske grupper og partier.

I SFAH har vi også oplevet denne interesse, blandt andet i form af stor deltagelse i vores Arbejderhistoriefestivaler, i vores foredrag og i de arbejderhistoriske læsekredse, som vi byder på. Interessen har også givet sig udslag i, at selskabet i 2018 modtog Dansk El-forbunds kulturpris.

På generalforsamlingen er spørgsmålet om, hvordan ‘arbejderhistorien’ skal udvikle sig, sat på dagsordenen. Bestyrelsen har udarbejdet et ideoplæg.

Næste år, i december 2020, er det 50 år siden, at SFAH blev stiftet. Det giver anledning til en diskussion af, hvad selskabet har opnået og hvor det skal hen fremover. Alle medlemmer opfordres derfor til at komme og deltage i debatten om, hvordan arbejderhistorien kan udvikles og interessen udbredes.

Vel mødt!

Mads Bruun Pedersen, formand